Wat is jouw why?

Door: Renée Verhaar 20 juni 2013

Waarom barsten sommige mensen van de energie en overtuigingskracht en anderen niet? Kent u de TedX presentatie van Simon Sinek? In een gloedvol betoog beargumenteert Sinek dat succesvolle organisaties iets gemeen hebben. ‘People buy why you do it’ Het doet er niet toe wát je doet of hóe, want mensen hebben vertrouwen in je als ze in hetzelfde geloven als jij. Als je het goed doet als organisatie, communiceer je je overtuigingen en je doel helder en krachtig en dan volgen, kort door de bocht gezegd, de producten en de werkwijze vanzelf. Van binnen naar buiten in de cirkel.

Ik ben ervan overtuigd dat hetzelfde geldt voor individuele mensen. Als persoon heb je ook een gouden wat-hoe en waarom-cirkel. ‘Het wat’ is de buitenschil, wat je hebt en doet. ‘Het hoe’ gaat over de manier waarop. En ‘waarom’, is de drijfveer onder dat alles. Waarom doe je wat je doet? Waarom is dat belangrijk? Waarvoor sta je ‘s ochtends op?

Veel mensen geven op de vragen naar hun waarom, een antwoord dat eigenlijk een wat is, wat ze graag doen. Dat is ook belangrijk is, maar de drijfveer, het echte waarom, ligt hier nog onder en is essentiëler. Om een voorbeeld te geven, de missie van een trainer/ coach zou kunnen zijn om mensen te helpen leren. Maar het waarom, de ultieme drijfveer daaronder kan zijn; mensen een breder perspectief op zichzelf en het leven laten zien. En trainen is een manier om daar toe te komen.

Het kennen van je waarom, je persoonlijke missie is zeer verhelderend. Over deze zingeving in het leven denken we natuurlijk  alleen niet alledag na. Maar het betekent je bewust zijn van je belangrijkste drijfveer, van de reden van veel gedrag en keuzes in je dagelijks leven. De zomervakantie staat voor de deur geeft misschien een mooie gelegenheid om over jouw gouden cirkel na te denken. Met een voet in het zwembad of boven op de berg uitkijkend over het dal reflecteren; waar word ik eigenlijk precies door gedreven in het leven. Wat is jouw why??